Column: Waarom onze fysiotherapie praktijk oude keuzes maakt.
Een Client; mag ik je wat vragen? Ik; dat doe je toch al. Client; je hebt gelijk, maar ik ben wel benieuwd waarom jullie als moderne fysiotherapie praktijk weer gekozen hebben voor dezelfde kleding met de kleur Rood? Ik; heb je even? Client; ja. Ik; pffff oké, Rood is de kleur die we nu al ruim 10 jaar dragen. Toen we 5 jaar geleden begonnen met onze dochter onderneming Fractury gingen we nadenken over de psychologische betekenis van kleuren. Ons logo van Fractury heeft een weloverwogen kleuren combinatie. Niet wetende dat we 2 jaar later in het gebouw van de Rabobank zouden huisvesten waren het juist de huiskleuren van de Rabobank die ons wisten te prikkelen. De Oranje kleur staat voor creativiteit, innovatie en actie. De groene kleur die jullie terugzien in de polo’s van Fractury en de achterwand van de kamers staat voor gezondheid, balans en groei. De kleur geel die jullie op de wand achter de koffiecorner en in de kinderfysiotherapie en botbreukenbehandelkamer terugzien willen we vrolijkheid, enthousiasme en inspiratie mee uitstralen. Er is dus bewust gekozen voor de kleuren combinaties. De fysiotherapiepraktijk heeft dezelfde kleuren toegevoegd aan zijn huisstijl maar net wat feller, denk aan de Oranje loopbaan en de Oranje muur in de oefenzaal. Dit om nog meer energie en activiteit uit te stralen. We praten over een holistisch mensbeeld waarbij het fysieke en psyché bij ons in de praktijk samenvalt. Client; Ja ja, dat geloof ik allemaal wel, maar het gaat me om dat Rood wat helemaal niet past bij de rest van jullie ‘nieuwe huisstijl’? Ik; daar kom ik nu op, heb eens ff geduld! Van alle verschillende merken van kleding die we geprobeerd hebben, is er maar één die voldoet aan onze behoeftes en dat is Craft. De kleur van de polo’s en vesten zijn na jaren intensief gebruik nog zo goed als nieuw. Menig keer heb ik de wasknijpers op het werk van mijn polo gehaald. Strijken is namelijk niet nodig. Client; goed spul dat Craft, maar waarom Rood? Ik; kwalitatief is er geen betere kleding dan Craft ze gaan alleen niet mee met onze goed doordachte, psychologisch verantwoorde kleurkeuzes waardoor de optie Rood als enige overbleef! Client; maar wat is dan de psychologische betekenis achter de kleur Rood? Ik; geen idee? Ik zal eens opzoeken…..euh.… misschien is rood toch niet eens zo slecht, lees maar eens mee;
Om te beginnen is rood een warme en positieve kleur. Een kleur die de aandacht vraagt van mensen en oproept tot actie. Rood wordt geassocieerd met energie, opwinding, wilskracht, moed en vastberadenheid.
Nou volgens mij hebben we na 7 jaar toch de goede keuzes gemaakt. Alleen jammer dat rood niet zo mooi kleurt bij Theo 😘