Column: Fruitboer versus Fysiotherapie
Vandaag vroeg ik mijn vierdejaars fysiotherapiestagiaire wat ze gisteren had geleerd tijdens haar terugkom dag op school? Haar antwoord deed me enigszins verbazen: “Ik heb niets geleerd”. Ik vroeg door: “Maar je hebt toch wel iets opgestoken?” Ze schudde haar hoofd. Nieuwsgierig vroeg ik wat ze dan precies deden tijdens de lessen. Haar antwoord deed me verrassen: “We hadden het over een stoplicht en onze gevoelens. “ik knikte begrijpend. “En waar stonden de kleuren voor?” vroeg ik. “Rood staat voor vastlopen in problemen, terwijl groen betekent dat je geen enkele problemen ervaart in je studieloopbaan.” ”En Oranje?” vroeg ik. “Oranje betekent dat we de tools hebben om van rood naar groen te gaan. Ik fronste. “En wat voor hulpbronnen kregen jullie dan?” Ik had wat moeite om haar antwoord te begrijpen: “We moesten aangeven welk soort fruit het dichtst bij ons gevoel stond en waarom. “Ik luisterde en vroeg” Wat heeft dit jou gebracht?” ”Ze schudde haar hoofd. “En wie geeft deze lessen?” vroeg ik. “Een soort coach die in het onderwijs heeft gezeten,” zei ze.“ ”Hebben jullie altijd les van haar?” vroeg ik. “Ja”. “Maar krijgen jullie dan geen les van fysiotherapeuten?” Ze schudde weer haar hoofd. “Onze docenten hebben andere competenties om ons te sturen. “Ik zal wel uit de tijd zijn” antwoorde ik maar ik begreep het niet. Mijn gedachte dwaalde af; als ik een kind perfect ga uitleggen hoe hij moet balanceren zal hij daarmee nog niet kunnen fietsen en iemand die journalist wil worden zal toch eerst moeten leren schrijven. Zo denk ik ook over fysiotherapie. “Weet jij waar de Pes Anserinus ligt?” vroeg ik. “Pes wat?” zei ze. “Laat maar”. En welk fruit was jij?” vroeg ik. “Een banaan,” zei ze. “Die is krom,” merkte ik op.
Later die dag vertelde ik dit verhaal aan mijn vrouw en kinderen tijdens het eten. Mijn negenjarige dochter, Sofie, wist het antwoord: “De Pes Anserinus is toch de ganzenvoet?” Ik knikt. “Klopt, Sofie. “Die zit bij mijn knie” zegt Sofie.
Het is misschien wat overbodig om uit te leggen, maar het gevoel bekruipt me dat we een overschot aan coaches hebben. Waar zijn de docenten die competent zijn in het vak fysiotherapie om studenten de juiste, inhoudelijke basis competenties te onderwijzen? Moet dat een stagebegeleider zijn die “vrijwilligerswerk” doet?